سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، گنجینه و کلید آن پرسش است . پس خدا رحمتتان کند بپرسید که به چهارکس پاداش داده می شود : پرسشگر و گوینده و شنونده و دوستدار آنها . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 98 شهریور 27 , ساعت 12:6 عصر

نازل پرینتر سه بعدی و خطاهای پرینتر سه بعدی(ادامه مقاله ی گیر کردن فیلامنت در نازل)

بحث گیر کردن فیلامنت در اکسترودر پرینتر های سه بعدی FDM یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کاربران پرینتر های سه بعدی با آن مواجه می شوند. گیر کردن فیلامنت در نازل پرینتر سه بعدی به دلایل متفاوتی ممکن است اتفاق بیفتد. در این مقاله به انواع این مشکلات و طریقه ی رفع نقص آن اشاره می کنیم.

یکی از دلایل گیر کردن فیلامنت در مجموعه ی اکسترودر و نازل پرینتر سه بعدی، افزایش حجم فیلامنت در قسمت ورودی نازل است. علت این امر در مرحله ی اول نوع فیلامنت است که به دلیل عدم کیفیت مطلوب موجب افزایش سایز نامتعارف در قطر آن مخصوصا زمانی که در مجاورت گرمای اکسترودر قرار میگیرد، میشود و در نتیجه باعث گیر کردن فیلامنت در پیچ اکسترودر می گردد. دلیل دیگری که می تواند موجب افزایش حجم فیلامنت در پیچ اکسترودر گردد عدم کارکرد صحیح فن اکسترودر است. فن اکسترودر باید در زمان روشن شدن دستگاه  شروع به کار کند و این امر با توان کامل صورت پذیرد. در صورت بروز هر یک از این حالات شما نیاز به باز کردن مجموعه ی اکسترودر و خارج کردن فیلامنت از پیچ اکسترودر و لوله ی نسوز PTFE آن می باشید. دقت نمایید در صورتی که زمان زیادی از گیر کردن فیلامنت در نازل پرینتر سه بعدی در این حالت بگذرد و دما ی بالا موجب سیاه شدن لوله ی PTFE گردد، شما مجبور به تعویض لوله نیز هستید. به طور عام قطر خارجی این لوله 4 میلیمتر و قطر داخلی آن 2 میلیمتر می باشد.

[caption id="attachment_7982" align="aligncenter" width="330"]نازل پرینتر سه بعدی - خطاهای پرینتر سه بعدی گیر کردن فیلامنت در نازل[/caption]

در شکل بالا فیلامنت را میبینیم که با جمع شدن و تغییر سایز (بالا رفتن قطر آن به دلیل فشار) یاعص بروز یکی از شایع ترین خطاهای پرینتر سه بعدیشده است.

یک مشکل دیگر که کاربران به کرات تجربه کرده اند ناشی از سه اتفاق است.

حالت اول: فیلامنت به دور هولدر پیچیده و منجر به  گره خوردن دور هولدر شده است. در این حالت فیلامنت توسط پولی موتور اکسترودر آنقدر ساییده می شود تا منجر به قطع و گیر کردن فیلامنت در مسیر ورودی پیچ اکسترودر پرینتر سه بعدی می گردد.

[caption id="attachment_7978" align="aligncenter" width="330"]نازل پرینتر سه بعدی - خطاهای پرینتر سه بعدی مشکلات نازل و فیلامنت[/caption]

حالت دوم: فیلامنتی که پس از استفاده انتهای آن در بدنه ی قرقره فیکس نشده باشد امکان حرکت زیر لایه های دیگر فیلامنت و در نتیجه گره خوردن مثل یک کلاف سر در گم را دارد. در این حالت نیز فیلامنت توسط پولی موتور اکسترودر آنقدر ساییده می شود تا منجر به قطع و گیر کردن فیلامنت در مسیر ورودی پیچ اکسترودر می گردد.زیرا در ابتدای کار باید قرقره فیلامنت را بررسی کنیم زیرا اگر فیلامنت گیر کرده و به داخل اکسترودر هدایت نشود گرما به مرور زمان باعث آسیب جدی به نازل پرینتر سه بعدی و همچنین ایجاد خطاهای پرینتر سه بعدی میشود.

[caption id="attachment_7979" align="aligncenter" width="330"]نازل پرینتر سه بعدی - خطاهای پرینتر سه بعدی گره فیلامنت[/caption]

حالت سوم: فیلامنت در حین پرینت به اتمام می رسد و عدم وجود سنسور فیلامنت جهت اطلاع رسانی و یا متوقف کردن پروسه ی پرینت باعث می شود که فیلامنت تا انتها توسط موتور اکسترودر به داخل اکسترودر هدایت شود و در نهایت در فاصله ی بین پولی و ورودی پیچ اکسترودر متوقف گردد.

[caption id="attachment_7980" align="aligncenter" width="330"]نازل پرینتر سه بعدی - خطاهای پرینتر سه بعدی پولی نازل چاپگر سه بعدی[/caption]

در هر سه حالت فوق کاربر ناچار است با باز کردن متعلقات نازل پرینتر سه بعدی اعم از فن پرینت، هیت سینک و ... خود را به مسیر گیر کردن فیلامنت رسانده و با پیش گرمایش و بیرون کشیدن فیلامنت گیر کرده نقص به وجود آمده را بر طرف نماید. سپس کلیه ی متعلقات را مجددا نصب نماید .

اگر هیچ یک از موارد بالا علت گیر کردن فیلامنت در دستگاه چاپگر سه بعدی شما نیست و دستگاه در حین کار موادی را اکسترود نمیکند یکی از حالات زیر اتفاق افتاده است:

  • فیلامنت دچار شکستگی شده است که به مانند موارد بالا قابل حل است.
  • نازل پرینتر سه بعدی دچار گرفتگی شده و باید تعویض گردد.
  • پولی روی شفت موتور اکسترودر هرز میگردد و امکان اکسترود مواد را ندارد. که در این حالت شما تنها نیاز به سفت کردن پیچ روی پولی دارید.
  • موتور اکسترودر دچار نقص فنی است و توانایی اکسترود مواد را ندارد. در این حالت با تکنسین های این حوزه مشورت و موتور اکسترودر را تعویض نمایید

خطاهای پرینتر سه بعدی در اکثر مواقع نیار به اقداماتی دارد که فرد جهت انجام آن نیاز به تخصص خاصی ندارد لذا میتوان گفت اکثر این مشکلات را کاربر عادی که دستگاه را خریداری کرده با راهنمایی میتواند برطرف سازد.

در صورتی که سوال دارید میتوانید با متخصصان ما در مجموعه ایکس پرینتر سه بعدی از اینجا تماس حاصل فرمایید.
و یا دیگر مقالات ما را در اینجا مطالعه فرمایید



لیست کل یادداشت های این وبلاگ