سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرشتگان با خشنودی بالهایشان را برای جویای دانش می گسترانند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 95 بهمن 30 , ساعت 12:49 عصر

 

http://xprinter3d.com/6042-2/
آیا پرینت سه بعدی ایمن است؟
البته نمی توان به این سوال با بله یا خیر پاسخ داد.
در این مقاله ما ما از چندین جنبه پرینت سه بعدی ایمن را بررسی می کنیم. که شامل ایمنی سخت افزاری ، مواد مورد استفاده و اشیا چاپ شده می شود.
با توجه به همه گیر شدن پرینتر های سه بعدی در صنایع بزرگ و کوچک و همچنین مصارف شخصی، موضوع پرینت سه بعدی ایمن نیز  اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
چه چیزی یک پرینتر سه بعدی را بی خطر میکند؟
شما باید موارد زیر را برای تحقیق در زمینه ی امنیت پرینتر انجام دهید.
ایمنی برقی
ایمنی مکانیکی
خطر سوختگی
ایمنی برقی
هنگام خرید یک پرینتر سه بعدی که منبع تغذیه پرینتر با تمام قوانین و مقررات سی ای از قبیل اتصال کوتاه، اضافه بار، ولتاژ و حرارت بیش از حد مطاقت دارد یا نه. یک مورد مناسب دیگر می تواند فیوز حرارتی باشد که در زمان افزایش بیش از حد حرارت برق را قطع کند. دیگر ویژگی ای که بسیار کم اتفاق می افتد اما فوق العاده است، استفاده از سنسور دود است که به محض کشف دود جریان را قطع میکند.
ایمنی مکانیکی
پرینتر های سه بعدی شامل قطعات مکانیکی زیادی هستند.خوشبختانه پر مصرف ترین استپ موتور ها در ای صنعت NEMA-17 هستند که قدرت کافی برای صدمه زدن را ندارند. اگرچه وجود چرخ دنده هایی که کاور مناسب ندارند می تواند خطرناک باشد. بنابر این ممکن است جستجوی خود را محدود به چرینتر هایی کنید که طراحی محیط بسته ای را داشته باشند.
خطر سوختگی
خطر سوختگی کاملا بالقوه است. دمای سر نازل اکثر پرینتر های سه بعدی تا حدود 280 درجه سانتی گراد است و دمای سینی داغ آن تا حدود 120 درجه سانتی گراد می رسد. یک پرینتر سه بعدی زمانی ایمن است که ارتباط نازل با محیط اطراف توسط یک پوشش آلومینیومی محدود شده باشد. همچنین ممکن است تماس شما با سینی داغ موجب سوختگی شود که این مسئله وجوب طراحی محیط بسته را بیش از پیش الزامی میکند.
پوشش پرینت سه بعدی ایمن
ایمنی مواد مصرفی پرینتر سه بعدی
حال شما موفق به خرید یک پرینتر سه بعدی ایمن شده اید. اکنون چاپ واقعی آغاز می گردد که می تواند موجب انواع خطرات جدید شود. چه مواد مصرفی ای ایمن است؟
ABS یکی از محبوبترین مواد در پرینتر های سه بعدی است.مهندسین به خاطر استقامت آن و طراحان به علت راحتی در پولیش کردن با استون، عاشق این ماده هستند. این محبوبیت به تازگی و به علت سختی در کار از قبیل شکنندگی و نیاز به کنترل شرایط دمایی، کاهش پیدا کرده است.
اما آیا گزینه ی دیگری وجود دارد؟ بله، البته شما می توانید از PLA استفاده کنید. PLA سازگار با محیط زیست و امن ترین ماده چاپ سه بعدی است. این ماده با افزایش استقامت ضربه محکمی به بازار ABS زده است.
ایمنی اشیا چاپ سه بعدی
آیا قطعه ای که چاپ نموده اید ایمن است؟ مسلما این بستگی به شئ چاپ شده دارد. برای مثال آیا این شئ کاربردی است؟ مثلا یک رابط برای پایه های صندلی ؟ پس بهتر است برای کارایی مناسب از ماده ای فوق العاده مستحکم و کمی انعطاف پذیر مثل نایلون استفاده کنید.
آیا شئ مورد نظر به عنوان کارد و چنگال استفاده خواهد شد؟ اگر جواب مثبت است، بهترین کار استفاده از پروسه ی ایمن خوراکی است و همچنین توصیه می گردد به صورت یک بار مصرف استفاده شود. استفاده دوباره از چنین جسمی هرگز توصیه نمی شود. زیرا با توجه به وجود شیار ها و شکاف ها در چاپ سه بعدی، احتمال رشد باکتری در این اجسام بسیار بالاست. حتی اگر مواد مصرفی شما کاملا برای استفاده غذایی ایمن باشد، تمامی موادی که قبلا در نازل شما استفاده کرده اید اثر سوء خود را خواهند داشت.
با پیشرفت تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنایعی همچون هوا فضا، پزشکی و … بحث ایمنی در پرینت سه بعدی در حال توسعه است.
منبع: https://3dprinting.com/news/safe-3d-printing/



لیست کل یادداشت های این وبلاگ